fredag den 10. januar 2014

Skyggespil samt afslutning på første MRP-projekt!

Jeg føler allerede at jeg har været på højskole i over en måned, men jeg har ikke en gang været her i en hel uge endnu. Der sker bare så utrolig mange ting hele tiden, det ene projekt bliver færdig og så startes et nyt. Jeg er utrolig imponeret over alle de vilde ting folk finder på at udtænke, designe og lave. Det er enormt spændene at være en del af det, og blive udfordret i de opgaver vi får. Og jeg kan utrolig godt lide den måde opgaverne bliver stillet på, det med at man starter med at få en eller flere opgaver og en tidshorisont, hvor der så sidenhen kommer flere opgaver til, eller flere kriterier. Det er med til at få udviklet idéerne og gøre dem meget mere interessante, fordi man bliver ved med at blive udfordret og skulle tænke i nye baner, jeg synes det fungere rigtig godt.
Første gang jeg virkelig kan huske, at jeg blev præsenteret for den arbejdsform, var så vidt jeg husker, i 3.g af min søde designlærer Mette. Vi skulle have et arkitektur projekt og løbene, kom der flere kriterier til opgaven, så det blev helt anderledes i starten.

I forgårs fik vi afsluttet vores første MRP-projekt, og det var ganske vellykket synes jeg. Sidste del af opgaven var, at vi skulle trække en seddel, og så have det med i gipsstøbningerne som stod derpå. Vi fik træ, og det passede heldigvis rigtig godt med det udtryk vi ville give det. Så vi valgte at beklæde alle gipsstøbningerne med træ på den samme side.


Her ses det oppefra.

Her ses det fra den side, hvor vi limede træet på.
Her ses det så fint opstillet til fremvisning for de andre, side om side med tre af gruppens LEGO modeller.
I går fik vi så vores "Intro på Tværs"-projekt. Vi kom i grupper på ca. 12-14 og fik samtidig en dyregruppe og et ark med opgaver. Deriblandt, at skrive en historie, lave skyggespil, lave en "Fartøjslampe" og lave noget beklædning, et sæt til en mand, og et til en kvinde, som altsammen var inspireret af dyregruppen. I dag kom flere opgaver til, da historien med tilhørende skyggespil blev fremført i aftes. Alle seks gruppers skyggespil samt historie blæste mig fuldstændig bagover, det er helt utroligt, hvad de har kunne nå på blot en enkelt dag! Jeg selv, sprang på beklædningen og vi skal have dem færdige til lidt senere i dag, så det kan vises frem til resten af højskolen. Jeg er meget spændt, på hvordan det færdige resultat ser ud når det kommer på en person, men jeg synes vi har formået at komme med to gode bud på noget beklædning, i forhold til de materialer vi har haft til rådighed. Også i forhold til beklædningen, har de forskellige grupper mange forskellige måder, at gribe opgaven an på, og der bliver brugt rigtig mange forskellige metoder og materialer.

De tre første billeder herunder, er fra min gruppes skyggespil, med fisk.





Herunder er så et lille udpluk af de andre gruppers skyggespil.








De nye opgaver som vi fik i morges var, at lave et våben som kunne bruges mod de/den onde, samt en ond person i pap, som under aftensmaden og fremvisningen af beklædningen, kan stå og pynte. Tror det bliver rigtig sjovt, spændene og hyggeligt i aften. Der bliver virkelig gjort noget ud af vores første fredag aften, her på højskolen. Vi får både for- og hovedret, så skal alle kosumer, lamper, papfigurer samt våben vises frem, og senere åbnes baren for første gang i år, og så bliver stemningen formentlig endnu mere festlig.

Psst. Sneak Peak på det "Fiskeprinsesse"-inspirerede tøj ..

2 kommentarer:

  1. Kære kære Alberte ! jeg er lige ved at tude af glæde over det du oplever ! Du har så meget fortjent det ! Fedt fedt at det allerede sker efter blot én uge !
    Jeg er misundelig !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Birthe!
      Det er helt underligt nu, at have weekend, hvor man bare kan lave lige det man vil .. Det ganske rart at få slappet lidt af, for den første uge har været ret intens, men jeg glæder mig virkelig også meget til, at komme i gang med noget nyt på mandag! (:

      Slet