lørdag den 14. september 2013

Honningristet müsli / Hjemmelavet müsli

Her på det sidste er jeg simpelthen blevet så glad for at bage og lave mad. Derfor tænkte jeg en dag, at jeg ville prøve at lave min egen müsli. Jeg er nemlig ikke så vild med rosiner og man skal virkelig lede længe hvis man skal finde en spændene og lækker müsli som ikke indeholder rosiner. Jeg kastede mig ud i projektet og her er resultatet!:



Honningristet müsli
Det skal du bruge:

2-4 Teskefulde Honning
1,5 dl Mandler
1 dl Sesamfrø
1 dl Solsikkekerner
1 dl Græskarkerner
3 dl Grovhvalsede havregryn


Fremgangsmåde:

Hak mandlerne groft. 
Tag en stor pande og put 2 teskefulde honning på når honningen smelter hældes mandlerne på panden. Rør rundt så honningen fordeler sig så godt som muligt på alle mandlerne.
Tilsæt derefter sesamfrø så de klistre godt fast til mandlerne. Derved undgår du, at sesamfrøene til sidst ender i bunden af din müsli og at du dermed får en portion müsli hvor der er lidt for mange sesamfrø.
Hæld nu både solsikke- og græskarkernerne på panden og rør stadig rundt så både honning og varme bliver godt fordelt.
Hvis du ønsker at man efterfølgende kan fornemme honningen er det nu du skal tilsætte endnu 1-2 teskefulde honning til panden, lav derfor en lille bar plet på panden hvor honningen kan smelte.
Tilsidst tilsættes havregrynene og der røres stadigvæk rundt på panden.
Til sidst slukkes panden og müslien fordeles på en bageplade til afkøling. Undervejs i afkølingen kan det være en god idé at skubbe lidt til müslien med en grydeske, så det ikke klistre for meget sammen.

(Psssst rund evt. af med at putte tørrede tranebær i müslien, eller rosiner hvis du er mere til det)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar