fredag den 29. august 2014

Vejen til studiet ..

En af de ting jeg på højskolen lærte om mig selv, var noget jeg egentlig i forvejen godt vidste, men som jeg havde fortrængt lidt. Jeg elsker at være kreativ, og vil ikke leve uden at være kreativ, på alle de forskellige måder jeg er det.

Jeg kan også godt lide, at få en kreativ opgave der skal løses, så længe det er indenfor et område der interessere mig. Hvis det pludselig er en kreativ opgave indenfor noget jeg interessere mig knap så meget for, så er det ikke altid, at inspirationen bare sådan lige kommer til mig.

Jeg er ikke ret godt til, at sætte mig ned for, at designe en bestemt ting, hvis jeg ikke har inspirationen til det. Nogen gange kommer det til mig, "som lyn fra en klar himmel" og andre gange har jeg lyst til, at lave noget kreativt, men inspirationen til hvad det skal være, er der slet ikke. Og så må jeg altså bare vente, for det er utrolig svært for mig, at fremtvinge ..

Jeg har jo ellers af flere omgange troet, at jeg skulle være designer, gerne fra Designskolen Kolding, og jeg forsøgte mig da også med deres optagelsesprøve i maj. Men det kom bare ikke sådan rigtig til mig. Jeg havde også en underlig fornemmelse af, at det bare ikke var det helt rigtige for mig, og jeg opgav det derfor.


Udover det designmæssige, har jeg også været omkring, om jeg skulle læse til ingeniør, her i Odense. Det krævede at jeg læste kemi C og matematik A. Det lykkedes mig, at starte på kemi C hele tre gange, samt matematik A to gange. Før jeg så valgte, at tage på højskole i tre måneder.

I al den tid der er gået fra jeg blev student i juni 2012 indtil nu, har jeg ingen indtægt haft. Selvom jeg har læst nogle fag op, har det ikke været nok timer til, at jeg har kunnet få SU. Og arbejde har jeg heller ikke haft. Men jeg har ingen nød lidt, da mine forældre har været så utrolig søde, hver måned at sætte en pæn sum penge ind på min konto. Det er jeg dem meget taknemlig for, men jeg glæder mig samtidig utrolig meget til nu at få SU igen, så jeg ikke behøver fortsat, at lægge beslag på deres penge.



Omkring slutningen af maj - begyndelsen af juni, blev jeg lettere desperat efter, at finde ud af, hvilket studie jeg ville starte på. Lige siden jeg fik min studenterhue for to år siden, har jeg egentlig gerne ville i gang med en videregående uddannelse, det er bare ikke lykkes mig, at finde den det skulle være, før nu!

Min søde Moar og jeg, satte os en aften med te og tæpper og gik så listen med bacheloruddannelser igennem på ug.dk. Og vi måtte listen igennem til "T", før vi fandt "Teknoantropologi", som jo altså er den uddannelse jeg valgte at søge ind på, og som jeg heldigvis også blev optaget på.

Jeg har det stadig lidt sådan, at jeg ikke føler mig fuldstændig sikker i, hvad uddannelsen egentlig indebære. Men det jeg har læst om den synes jeg har været spændende, og denne gang har jeg en rigtig god fornemmelse omkring det. Så nu går jeg og glæder mig, til den 1. september, hvor jeg starter på Teknoantropologi, på Aalborg Universitet i København.


2 kommentarer:

  1. Det bliver så spændende Alberte.'Håber du får tid til at skrive her engang imellem ? Har du fået bolig?

    SvarSlet
  2. Det regner jeg da med, at jeg får tid til. :)
    Nej, ingen bolig endnu. Men jeg har en midlertidig løsning. Så jeg krydser fingre for, at jeg snart finder en bolig.

    SvarSlet